Symbolische ‘stenen’ voor de duurzame uitbreiding en renovatie van het Rembrandthof in Stadshart Amstelveen zijn vandaag gelegd. Burgemeester Tjapko Poppens, wethouder Stadshart Floor Gordon, Jean-Marie Tritant (CEO Unibail-Rodamco-Westfield) en Jurn Hoeksema (COO Noord-Europa Unibail-Rodamco-Westfield) voltrokken dit heuglijke feit. Met deze stap is de uitbreiding van het Rembrandthof verder in gang gezet en dat maakt Stadshart Amstelveen nog aantrekkelijker voor Amstelveners en bezoekers uit de wijde omgeving.
De toekomst van het Stadshart Amstelveen is een nieuwe fase ingegaan. Het Rembrandthof wordt gerenoveerd en krijgt een uitbreiding van tien meter, hetgeen resulteert in nieuwe winkelruimtes om aantrekkelijke merken te huisvesten. Tevens wordt de openbare ruimte vernieuwd door de gemeente met meer groen en zitgelegenheden. Middels het zetten van ieders handtekening op de bouwstenen, legt dit gezelschap de symbolische eerste ‘stenen’ voor dit ambitieuze project.
De feestelijke voltrekking werd uitgevoerd door de twee betrokken partijen. Het ontwerp van de uitbreiding is van Kollaard Architecten waarbij de nadruk ligt op een binnenstedelijk design en waar duurzaamheid hoog in het vaandel staat. Zo worden de bestaande constructies zo veel mogelijk behouden, wordt er gebruikgemaakt van houten constructies en worden daken voorzien van groen. Zodoende wordt er een vernieuwde belevenis gecreëerd. Bij de uitbreiding en renovatie van het Rembrandthof wordt gebruikgemaakt van WasteBasedBrick®. Met deze letterlijke bouwstenen worden hoogwaardige en esthetische constructies gebouwd uit afval. WasteBasedBrick® is gemaakt van minimaal 60% afval. Zodoende wordt er liefst 91 kilo afval per vierkante meter “geüpcycled” en wordt CO₂-uitstoot tijdens de productie ruimschoots gecompenseerd. Voor de renovatie en uitbreiding van het Rembrandthof betekent dit dat er totaal 29.880 kilo bouwafval wordt hergebruikt.
De uitbreiding en renovatie van het Rembrandthof is een volgende stap van een grootschalig binnenstedelijke herontwikkeling. Dit is een ambitieus plan wat ontstaan is door de intensieve samenwerking tussen Gemeente Amstelveen, Rijnboutt, URW en andere grote ontwikkelende partijen in het Stadshart. De nadruk ligt op renovatie en het toevoegen van verschillende bezoekfuncties: winkelen, eten en drinken, vermaak, cultuur en verblijf. Tevens wordt de duurzaamheid en mobiliteit verbeterd. Dit is in lijn met net zero-ambities van de betrokken partijen.
Met de herontwikkeling van het Rembrandthof blijft het winkelcentrum zich vernieuwen en is het Stadshart Amstelveen interessant voor aantrekkelijke merken om zich te vestigen. Eind 2024 breidt bijvoorbeeld H&M haar pand uit naar 2.500 vierkante meter en wordt er een vestiging van H&M Home geopend. Tevens zal Nike een nieuwe brand store openen in het Stadshart. Dit merk stond al een tijd op het verlanglijstje – van zowel de bezoekers als het Stadshart– en de komst van Nike bewijst eens te meer dat Stadshart Amstelveen een aantrekkelijke plek is waar veel bedrijven zich willen vestigen.