De gemeente Arnhem start vandaag met de nieuwe campagne “Dat Huurt Lekker”, gericht op het vergroten van het bewustzijn onder huurders over hun rechten en het aanpakken van foute verhuurpraktijken. Met deze campagne wil de gemeente de positie van huurders versterken en misstanden op de huurmarkt actief bestrijden.
Wethouder Wonen, Paul Smeulders: “Wij kiezen nadrukkelijk de kant van de huurder. Het is belangrijk dat huurders weten welke rechten zij hebben. Tegelijkertijd zijn we duidelijk naar foute verhuurders; jullie zijn niet welkom in Arnhem. We willen dat alle inwoners van Arnhem kunnen rekenen op een veilige, eerlijke en goed onderhouden woonomgeving. Iedereen heeft recht op een goede woning.”
Dat Huurt Lekker
De campagne van de gemeente voor een eerlijkere relatie tussen huurder en verhuurder heeft als pay-off ‘Dat huurt lekker!’. De insteek ervan is dat je als huurder pas écht lekker huurt als je je rechten kent en er (met gratis hulp van De Huurdersbalie) ook voor op durft te komen. Het resultaat? Een eerlijke huurprijs. Een lekkage die eindelijk is opgelost. Geen huurbaas die plotseling op je stoep staat. Dat huurt lekker!
Maand gratis huren
Op de HAN campus aan de Ruitenberglaan bijt wethouder Wonen Paul Smeulders vandaag het spits af van de “Dat Huurt Lekker”-campagne in de pop-up-woonkamer. Er is een interactief programma waar de mogelijkheid is om huurvragen te stellen aan experts en een quiz om huurders te wijzen op de rechten die zij hebben. De winnaar wordt uitgeroepen tot de Slimste Huurder van Arnhem en wint een maand huur. De campagne bereikt huurders verder via fysieke abri's in de stad en online via gerichte advertenties.
Huurdersbalie: het eerste aanspreekpunt bij huurgeschillen
Een belangrijk onderdeel van de campagne is de samenwerking met De Huurdersbalie, onderdeel van stichting Het Huurdershuis. De Huurdersbalie biedt onafhankelijk advies en ondersteuning aan huurders die problemen ondervinden met hun huurwoning of verhuurder. Huurders kunnen hier terecht voor kwesties zoals te hoge huurprijzen, verkeerd berekende servicekosten, onderhoudsgebreken, en ongepast gedrag van verhuurders. Indien nodig helpt De Huurdersbalie bij het inschakelen van de huurcommissie of het starten van juridische procedures.
Sinds 1 januari 2024, kunnen huurders en woningzoekenden in Arnhem misstanden melden bij het speciaal ingestelde meldpunt. Dit meldpunt biedt huurders een veilige plek om ongewenst gedrag van verhuurders of verhuurbemiddelaars te rapporteren, zoals discriminatie, bedreiging, of het vragen van te hoge borg.
De campagne heeft als pay-off ‘Dat huurt lekker!’. De insteek ervan is dat je als huurder pas écht lekker huurt als je je rechten kent en er (met hulp van De Huurdersbalie) ook voor op durft te komen. Het resultaat? Een eerlijke huurprijs. Een lekkage die eindelijk is opgelost. Geen huurbaas die plotseling op je stoep staat. Dat huurt lekker!