Gebiedsontwikkelaar AM en NS Vastgoed hebben op de koopovereenkomst ondertekend voor de overname van circa 10 hectare grond in de Zwolse Spoorzone. Met de deal krijgt AM niet alleen de regie over een van de grootste binnenstedelijke herontwikkelingslocaties van Zwolle, maar neemt het bedrijf ook alle saneringsrisico’s van het voormalige spoorterrein volledig over van NS. Dat blijkt uit nadere toelichting aan Vastgoeddata.
De transactie betreft het Spoorkwartier, het centrale deel van de Spoorzone waar wonen, innovatie, onderwijs en bedrijvigheid samenkomen. In totaal worden hier circa 850 woningen gerealiseerd, waarvan ongeveer dertig procent in het sociale segment. Daarnaast is er ruimte voor circa 25.000 m² aan kantoren, bedrijven, horeca, onderwijs en andere voorzieningen. De gebiedsontwikkeling moet uitgroeien tot een nieuw innovatiedistrict direct naast station Zwolle, dat door NS wordt gepositioneerd als het groenste stedelijke stationsgebied van Nederland.
Gefaseerde overdracht tot en met 2029
De feitelijke grondoverdracht vindt gefaseerd plaats tussen 2026 en 2029. In het tweede kwartaal van 2026 wordt als eerste deelgebied Lurelui geleverd. Vervolgens volgt het deelgebied De Werkplaatsen, dat in twee fasen wordt overgedragen. De nieuwbouwlocaties staan gepland voor overdracht in 2028, terwijl de monumentale hallen pas in 2029 definitief naar AM gaan. Met deze gefaseerde aanpak blijft NS gedurende meerdere jaren nauw betrokken bij de gebiedsontwikkeling, terwijl AM stap voor stap de ontwikkelverantwoordelijkheid uitbreidt. Een belangrijk onderdeel van de overeenkomst is dat alle saneringsrisico’s bij AM komen te liggen. Voorafgaand aan de transactie is uitgebreid bodem- en milieutechnisch onderzoek gedaan naar de vervuiling op het voormalige spoorterrein. Eventuele tegenvallers bij de sanering komen daarmee volledig voor rekening van de ontwikkelaar, wat de deal onderscheidt van veel vergelijkbare binnenstedelijke herontwikkelingen waarbij risico’s vaak deels bij de verkopende partij blijven.
Eigendom blijft deels bij NS
Niet het volledige Spoorkwartier wisselt van eigenaar. De bestaande NS-gebouwen in het gebied blijven in handen van NS, met uitzondering van de grote Wärtsilä-hal en de zogeheten rode hal. De rode hal is inmiddels verkocht aan de gemeente Zwolle. NS behoudt daarnaast het eigendom van District Z, een strategische locatie binnen het stationsgebied waar in de toekomst een mix van hotel, woningen, bedrijvigheid en voorzieningen is voorzien. Daarmee blijft NS ook op langere termijn een actieve speler in de verdere ontwikkeling van het stationsgebied.
Tijdelijke urban sports in Wärtsilä-hal
De iconische Wärtsilä-hal krijgt tot medio 2029 een tijdelijke invulling als urban sports- en ontmoetingsplek. Gedurende deze periode blijft de hal in eigendom van NS, waarna zij wordt overgedragen aan AM. In de hal is onder meer een padelclub gevestigd en wordt de programmering uitgebreid met andere sportconcepten en onderwijsfuncties. In samenwerking met lokale aanbieders en de gemeente Zwolle moet de tijdelijke invulling ervoor zorgen dat het gebied al vóór de start van de woningbouw publiek toegankelijk en actief blijft.
Mobiliteitshubs als sleutel voor groen stationsgebied
Onderdeel van de plannen zijn twee mobiliteitshubs, die een centrale rol spelen in de mobiliteitsvisie voor de Spoorzone. Door het autogebruik te beperken en in te zetten op openbaar vervoer, fietsen en lopen, moeten bewoners en gebruikers van het gebied actief worden gestimuleerd om duurzame vervoerskeuzes te maken. In combinatie met een fiets- en voetgangersvriendelijke inrichting en veel ruimte voor groen sluit dit aan bij de bredere ambitie van NS om van Zwolle het meest duurzame en groene stedelijke stationsgebied van Nederland te maken. Volgens NS Stations-ontwikkelmanager Chantal Snelling Berg vormt de verkoop een belangrijke stap in die ambitie. AM benadrukt dat de komende periode de focus ligt op de verdere uitwerking van de woningbouw en de deelgebieden, waarmee de Spoorzone moet uitgroeien tot een volwaardige stadswijk waar wonen, werken en ontmoeten samenkomen.