Nederland telt in totaal 621 openbare parkeergarages, die gezamenlijk plaats bieden aan ruim 240.000 publiek toegankelijke parkeerplaatsen. Van deze parkeergarages zijn er 233 volledig losstaand, wat inhoudt dat ze niet in combinatie met andere functies, zoals winkels of woningen, worden gebruikt. Dit geeft inzicht in de diverse manieren waarop parkeervoorzieningen zijn geïntegreerd in het stedelijke landschap.
Q-Park en andere eigenaren
Q-Park is een van de grootste particuliere exploitanten van parkeergarages in Nederland. Het bedrijf beheert meer dan 230 openbare parkeerfaciliteiten en ruim 80 P+R-terreinen bij spoorwegstations. De sterke aanwezigheid van Q-Park benadrukt de rol van commerciële exploitanten in de Nederlandse parkeermarkt.
Recentelijk heeft Pontegadea, de family office van Zara-oprichter Amancio Ortega, een belang van 20 procent verworven in Q-Park. Deze investering onderstreept de aantrekkelijkheid van parkeergarages als stabiele en strategische
investeringsmogelijkheden. Q-Park is een prominente speler in de Europese parkeermarkt en heeft een sterke positie in Nederland. Deze overname laat zien dat parkeergarages een belangrijke asset blijven in stedelijke gebieden en trekt de aandacht van grote internationale beleggers.
Daarnaast beheert ParkBee meer dan 250 parkeergarages in Nederland. Het bedrijf richt zich op het toegankelijk maken van onderbenutte parkeervoorzieningen, vooral in stedelijke gebieden. Door hun slimme technologie kunnen gebruikers eenvoudig beschikbare plekken vinden en reserveren, wat bijdraagt aan een efficiënter gebruik van bestaande capaciteit.
Naast commerciële exploitanten zijn ook gemeenten belangrijke eigenaren van parkeergarages. Gemeentelijk eigendom is veelvoorkomend in stedelijke gebieden, waar parkeergarages vaak een integraal onderdeel vormen van
mobiliteitsstrategieën. Vastgoedbeleggers zien parkeergarages vaak als een waardevolle investering vanwege hun stabiele inkomsten en strategische ligging.
Status van de markt
Volgens een analyse van Vastgoeddata is 97% van de openbare parkeergarages operationeel, wat wijst op een volwassen markt. Slechts 2% van de panden bevindt zich in verbouwing en minder dan 1% is in aanbouw. Dit beperkte aantal nieuwbouwprojecten, zoals de Parkeergarage Singelgracht in Amsterdam met een oppervlakte van ruim 21.000 m², wijst op stagnatie in de ontwikkeling. Dit kan problematisch zijn, vooral in steden waar de vraag naar parkeerruimte groeit.
Capaciteit en gebruik
De capaciteit van parkeergarages varieert aanzienlijk. Zo'n 191 openbare parkeergarages in Nederland kunnen meer dan 500 voertuigen accommoderen, terwijl kleinere faciliteiten slechts enkele tientallen parkeerplaatsen bieden. Deze verschillen maken het belangrijk om gedetailleerde en gestandaardiseerde gegevens te verzamelen over capaciteit en bezettingsgraad, zodat beleidsmakers en exploitanten beter kunnen inspelen op de vraag.
Belangrijke trends
Een groeiende uitdaging voor parkeergarages is duurzaamheid. Er is een tekort aan laadpalen voor elektrische voertuigen, wat de transitie naar duurzaam vervoer belemmert. Q-Park, ParkBee en andere exploitanten spelen een cruciale rol bij het investeren in laadfaciliteiten en andere innovaties die bijdragen aan de energietransitie. Dit biedt niet alleen milieuvoordelen, maar kan ook de aantrekkelijkheid en toekomstbestendigheid van parkeergarages vergroten.
Daarnaast zijn er kansen om parkeergarages multifunctioneel in te richten. Denk aan het combineren van parkeervoorzieningen met recreatieve of commerciële ruimtes, waardoor de stedelijke ruimte efficiënter wordt benut.
Conclusie
Parkeergarages zijn een essentieel onderdeel van de stedelijke infrastructuur in Nederland. De diversiteit in eigendom en gebruik, samen met de uitdagingen rond duurzaamheid en innovatie, maakt dit een boeiende sector om te volgen. Of het nu gaat om de grootschalige operaties van Q-Park en ParkBee, gemeentelijke plannen of de initiatieven van vastgoedbeleggers, parkeergarages bieden een unieke inkijk in de dynamiek van stedelijke mobiliteit en vastgoedontwikkeling.